În urma evaluărilor
realizate în țările cu tradiție în educația asistată de calculator s-a dovedit
faptul că procesul de învățare – predare - evaluare realizat cu ajutorul noilor
tehnologii este la fel de eficient ca formele tradiţionale de educaţie, cu condiţia
unei proiectări corespunzătoare.
Odată
cu introducerea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor în procesul
educativ s-au dezvoltat aplicaţii educaţionale în format electronic care se pot
clasifica în:
Ø software suport
şi aici pot fi incluse aplicaţiile on-line pentru educaţie la distanţă
(exemplu: sistemele e-learning), de asemenea pot fi incluse materialele
educaţionale în format electronic (exemplu: enciclopedii, dicţionare, cărţi
electronice, baze de date). Software-ul suport poate fi folosit ca resursă în
activitatea didactică;
Ø software educaţional
care vizează învăţarea şi în această categorie includem soft-uri de simulare,
tutoriale, soft-uri de exersare, simulatoare, soft-uri care încorporează o
strategie didactică;
În ultimul timp şi în învăţământul
românesc s-a dezvoltat din ce în ce mai mult activitatea didactică care poate
fi monitorizată şi evaluată de la distanţă şi poate fi susţinută de un cadru
didactic aflat într-o altă locaţie. Acest tip de învăţare este cunoscut sub
denumirea de e-learning. Cel mai mare câştig al acestui tip de învăţare îl
constituie posibilitatea de a învăţa împreună cu alţii, comunicând în mediul
educaţional virtual sau interacţionând de la distanţă în cadrul simulărilor
constituite ca situaţii de învăţare.
E-learning-ul este
setul de tehnologii şi metodologii destinate efectuării unei educaţii la
distanţă bazată pe utilizarea tehnologiilor informaţionale şi a telematicii.
Prin e-learning
înţelegem procesul didactic continuu şi integrat care permite:
-
simularea unor situaţii de învăţare şi
creşterea implicării elevului;
-
furnizarea de servicii de educaţie
adaptate cererii;
-
livrarea de conţinuturi actualizate, cu
posibilitatea de personalizare a parcursurilor didactice.
Putem spune că
platformele e-learning au fost dezvoltate pentru a facilita învăţământul
on-line şi sunt infrastructuri de învăţare controlate de un program care
încearcă să reproducă ceea ce profesorii desfăşoară în sala de curs la lecţiile
faţă în faţă. Aceste platforme sunt instalate pe un calculator conectat la
Internet şi sunt accesate prin intermediul unui browser web. Aceste platforme
permit cursanţilor şi profesorilor să desfăşoare activităţile unui mediu
educaţional cum ar fi:
·
înscrierea elevului;
·
orientare şi suport;
·
evidenţa participării la ore;
·
suport de curs;
·
exerciţii practice;
·
evaluare;
·
certificare.
E-learning este un
proces eficient de învăţare, generat de interacţiunea dintre conţinuturile
furnizate în formă digitală, suporturile de învăţare şi serviciile. Prin
e-learning se înţelege utilizarea noilor tehnologii multimedia şi a
Internet-ului pentru îmbunătăţirea calităţii învăţământului prin punerea la
dispoziţie a mijloacelor de acces la informaţii şi surse precum şi cooperarea
şi schimbul de informaţii la distanţă între profesori şi elevi.
E-learnig-ul reprezintă
procesul de învăţare asincronă sau sincronă condus prin intermediul
Internet-ului, intranet-ului sau a altor tehnologii bazate pe internet şi care
include diferite metodologii bazate pe conţinut personalizat, clase virtuale,
simulări, forum-uri, discuţii focalizate.
Platforma e-learning
este un mediu IT bazat pe web, destinat livrării şi valorificării conţinuturilor
şi serviciilor e-learnig.
Platformele e-learning
îşi fac destul de repede loc în sistemul de învăţământ deoarece permit
utilizarea mai eficientă a resurselor materiale cât şi umane. În zilele
noastre este din ce în ce mai greu să ai un management al timpului
bine definit. De aceea când vine vorba de învăţământ şi de volumul mare de informaţie,
un sistem digital de management al acestuia ne atrage din ce în ce mai
mult.
Instruirea
de tip e-learning, prin utilizarea platformelor si portalurilor educationale, a
tehologiilor si aplicatiilor de noua generatie ale Internetului – generic
denumite web 2.0 – sau a rețelelor si mediilor informatice sociale imbogatesc
calitativ conţinutul învăţământului, conducând la îmbunătăţirea calităţii
predării, ameliorarea procesului instructiv-educativ prinînsuşirea unor procese
de învăţare active şi autonome, cresterea interesului elevilor pentru
instruire, crearea unor medii noi de învăţare formala sau nonformala,
individuală şi în grup. Prelegerile teoretice abordează această problematică în
mod gradual, pornindu-se de la prezentarea evoluției istorice a sistemelor de
învățare și a impactului TIC asupra educației contemporane, urmată de o
prelegere privind principiile şi teoriile pedagogice de bază privind utilizarea
sistemelor e-learning, constând în definirea unor concepte terminologice, în
prezentarea softului educațional și a clasei virtuale
Exemple de platforme e-learning:
WIKISPACES
Wikispaces
este proiectat pentru a fi uşor şi distractiv,pentru a vă putea concentra pe
ceea ce se dorește a se realiza cu elevii, profesorii, şi oricine
altcineva de care aveţi nevoie pentru a lucra.
Wikispaces nu
se limitează la text. Se pot crea mai multe pagini, fiecare dintre
ele putând avea imagini, clipuri video, forumuri de discuţii, documente,
foi de calcul şi mai mult. Se poate lucra la eseuri sau alte proiecte
bazate pe text, dar se
pot încărca, de asemenea, notiţe pentru lucrul în clasă şi teme
pentru acasă sau se pot crea cu elevii proiecte multimedia interesante.
Este structurat ca orice pagina web; oferă template-uri ușor de modificat, prin
intermediul cărora se poate realiza propria pagina wikispaces; se pot organiza
cum dorim informațiile; este ușor de accesat pentru elevi si profesori.
Materialele se pot încărca de către profesor și de către elevi; de a ajuta
profesorii să creeze efectiv adevărate comunităţi on-line destinate învăţării.
Spaţiile wiki se pot folosi:
Spaţiile wiki se pot folosi:
- ca
simple site-uri web
- pentru grupuri de proiecte
- pentru gestionarea
documentelor şcolare
- pentru discuţii şi dezbateri
cu elevii
- pentru colaborare cu alţi
profesori
- pentru gestionarea temelor
pentru acasă sau a altor activităţi extraşcolare
- pentru colaborare cu elevii altei şcoli din ţară sau din străinătate.
- pentru colaborare cu elevii altei şcoli din ţară sau din străinătate.
AeL
AeL oferă suport pentru predare/învăţare, evaluare şi notare, administrarea, proiectarea şi monitorizarea conţinutului. De asemenea, asigură mijloacele necesare comunicării şi sincronizării între centrele locale şi regionale din cadrul programului SEI.
AeL
permite vizualizarea şi administrarea unor tipuri vaste de
conţinut educaţional, precum: materiale interactive, tutoriale, exerciţii,
simulări, jocurile educative. Biblioteca de materiale educaţionale
acţionează ca un gestionar de materiale: este adaptabilă, configurabilă,
indexabilă şi permite o căutare facilă.
Conţinutul poate
fi structurat şi adaptat în funcţie de nevoile profesorilor şi
îmbogăţit cu informaţii legate de programă, cuvinte cheie, versiune,
autor, etc.
Drepturile de
acces pentru fiecare utilizator sau grup de utilizatori pot fi adaptate
şi aplicate oricărui segment al bibliotecii de materiale
educaţionale. Baza
de cunoştinţe oferă funcţii de căutare ierarhică, filtrată, sau după
cuvinte cheie
MOODLE
Platforma de e-learning Moodle oferă un mediu de socializare
și comunicare, cursuri și evaluare
în sistem electronic și oferă posibilitatea cursanților de a învăța împreună.
Platforma
se bazează pe resurse și activități. Principala resursă este reprezentată
de curs, ce poate fi definit pe bază de lecții sau de
activități săptămânale. Poate fi parcurs pagină cu pagină sau se poate
trece de la un capitol la altul folosind funcția "Salt rapid". La
sfârșitul fiecărui modul de curs se poate introduce un modul de evaluare.
Acest modul este foarte flexibil și permite trainerului să stabilească mai
multe modalități de evaluare.
Principalele activități care pot fi definite în cadrul
platformei e-learning sunt:
- Tema cu dead-line
- Tema cu dead-line
-Chat
-Forum de discuții
-Forum de discuții
-Pagini Wiki
-Conferința web
Avantajele
acestui tip de învăţare sunt următoarele: accesibilitate, flexibilitate,
confortabilitate, utilizatorul putând hotărî singur, data si ora la care se implică în activitatea de
instruire.
confortabilitate, utilizatorul putând hotărî singur, data si ora la care se implică în activitatea de
instruire.
Faţă de sistemul tradiţional de
învăţământ, e-learning-ul prezintă numeroase avantaje :
- independenţa geografică, mobilitatea – posibilitatea de a accesa conţinutul materialului
educaţional de oriunde si oricând, cu ajutorul computerului personal si a reţelei;
- independenţa geografică, mobilitatea – posibilitatea de a accesa conţinutul materialului
educaţional de oriunde si oricând, cu ajutorul computerului personal si a reţelei;
-
accesibilitate online –
o caracteristică importantă specifică acestui tip de educaţie, prin
care se înţelege accesul la educaţie prin Internet în timp real, de oriunde si oricând, 24 de
ore din 24, 7 zile pe săptămână; nu există dependenţă de timp;
care se înţelege accesul la educaţie prin Internet în timp real, de oriunde si oricând, 24 de
ore din 24, 7 zile pe săptămână; nu există dependenţă de timp;
-
prezentare concisă si
selectivă a conţinutului educaţional;
-
individualizarea
procesului de învăţare – fiecare instruit are un ritm si stil propriu de
asimilare si se bazează pe un anume tip de memorie în procesul de învăţare (auditivă sau
vizuală), parcurgerea cursurilor poate fi făcută treptat si repetat, controlându-si rapid
progresele, beneficiind de un feedback rapid si permanent; unii subiecţi au un randament
mai bun în weekend, alţii la primele ore ale dimineţii;
asimilare si se bazează pe un anume tip de memorie în procesul de învăţare (auditivă sau
vizuală), parcurgerea cursurilor poate fi făcută treptat si repetat, controlându-si rapid
progresele, beneficiind de un feedback rapid si permanent; unii subiecţi au un randament
mai bun în weekend, alţii la primele ore ale dimineţii;
-
metode pedagogice
diverse – programele e-learning trebuie să aibă la bază diverse
metode pedagogice, care să ghideze subiecţii pe tot parcursul procesului de învăţare: la
parcurgerea materialelor didactice, la realizarea proiectelor, la evaluarea online si până la
certificarea programului, dacă este cazul; o serie de experimente care studiază efectul pe
care îl au utilizarea diverselor medii în însusirea cunostiinţelor au dus la concluzia că, în
general, un material educaţional diversificat este reţinut în proporţie de 80% prin
ascultare, vizionare si interactivitate;
metode pedagogice, care să ghideze subiecţii pe tot parcursul procesului de învăţare: la
parcurgerea materialelor didactice, la realizarea proiectelor, la evaluarea online si până la
certificarea programului, dacă este cazul; o serie de experimente care studiază efectul pe
care îl au utilizarea diverselor medii în însusirea cunostiinţelor au dus la concluzia că, în
general, un material educaţional diversificat este reţinut în proporţie de 80% prin
ascultare, vizionare si interactivitate;
CISCO
Programul CISCO
Networking Academy a dezvoltat şi în România cursuri despre principiile şi
modurile de proiectare, construcţie şi administrare de reţele care pot fi
accesate de elevi pe o platformă e-learning. Elevii care doresc să participe la
aceste cursuri on-line oferite de CISCO
Networking Academy trebuie să fie înscrişi la o academie locală CISCO, iar apoi
să facă parte dintr-o clasă CISCO.
Pe platformă elevii
accesează on-line suportul de curs, exerciţiile, laboratoarele precum şi
examenele. În urma absolvirii elevii primesc un certificat de absolvire precum
şi o scrisoare de recomandare care conţine competenţele dobândite în timpul
cursului. Această certificare CISCO, oferă cursanţilor posibilitatea de
continuare a studiilor tehnice şi ştiinţifice, şi de ce nu chiar de angajare.
Aspecte generale despre
e-Learning:
• administrarea online – utilizarea sistemelor e-learning necesită asigurarea securităţii
utilizatorilor, înregistrarea acestora, monitorizarea studenţilor si a serviciilor oferite în
reţea;
• costuri reduse de distribuţie – software-ul educaţional sau soluţiile electronice de învăţare
nu sunt ieftine. Totusi, costurile lor sunt mai reduse decât cele implicate de o sesiune de
învăţare “clasică”, deoarece sunt eliminate cheltuielile de deplasare, închirierea spaţiilor
pentru cursuri, cazarea si masa subiecţilor;
• timp redus de studiu
– în unele cazuri, în funcţie de soluţia de tehnică adoptată, si timpul
poate fi trecut la categoria reducerea costurilor: subiectul nu va întrerupe activitatea
profesională pentru a urma un curs, ci va “pierde” doar câteva ore zilnic pentru a învăţa
online sau offline, pe computer;
poate fi trecut la categoria reducerea costurilor: subiectul nu va întrerupe activitatea
profesională pentru a urma un curs, ci va “pierde” doar câteva ore zilnic pentru a învăţa
online sau offline, pe computer;
• interacţiuni sincrone
si asincrone – cele două tipuri de interacţiuni dintre instructori si
instruiţi se pot completa;
instruiţi se pot completa;
• tehnologii dinamice
diverse – acestea permit un feedback pronunţat, în timp real, si
evaluări formative si sumative, calitative si cantitative, realizate într-un mod facil si de
către evaluatorii cei mai avizaţi;
evaluări formative si sumative, calitative si cantitative, realizate într-un mod facil si de
către evaluatorii cei mai avizaţi;
• dacă învăţământul
tradiţional este organizat pe grupe de vârstă, cel online este organizat
pe subiecte; într-o clasă virtuală pot fi reuniţi subiecţi de toate vârstele, cu pregătiri
diferite, neglijând graniţele spaţiale.
pe subiecte; într-o clasă virtuală pot fi reuniţi subiecţi de toate vârstele, cu pregătiri
diferite, neglijând graniţele spaţiale.
Dezavantajele educaţiei de tip e-learning sunt :
• rata mare de abandon
a studenţilor – acest tip de educaţie la distanţă necesită eforturi
consistente si susţinute din partea tuturor participanţilor la procesul instrucţional.
Studenţii trebuie să fie extrem de motivaţi, altfel se instalează fenomenul de abandon
scolar care este mult mai frecvent în educaţia la distanţă decât în învăţământul tradiţional.
După studiile făcute de Rovai, există câţiva factori care pot influenţa abandonul
școlar și care pot fi exploataţi pentru a limita această tendinţă:
consistente si susţinute din partea tuturor participanţilor la procesul instrucţional.
Studenţii trebuie să fie extrem de motivaţi, altfel se instalează fenomenul de abandon
scolar care este mult mai frecvent în educaţia la distanţă decât în învăţământul tradiţional.
După studiile făcute de Rovai, există câţiva factori care pot influenţa abandonul
școlar și care pot fi exploataţi pentru a limita această tendinţă:
- prezenţa – tutorele
si studentul trebuie să fie prezenţi chiar si într-o
comunitate virtuală;
comunitate virtuală;
- egalitatea – trebuie
să se manifeste prin aceea că tutorele va modera
activitatea în așa fel încât toţi participanţi să aibă oportunitatea de a interveni
într-un anumit subiect de discuţie;
activitatea în așa fel încât toţi participanţi să aibă oportunitatea de a interveni
într-un anumit subiect de discuţie;
- grupuri de lucru cât
mai mici – care să permită o mai bună împărţire a
sarcinilor si activităţilor;
sarcinilor si activităţilor;
- stilul de predare si
gradul de însușire al cunoștinţelor reprezintă un factor
important. Aceasta înseamnă folosirea unor formate de cursuri online
specifice acestui tip de educaţie si care să se adapteze cunoștinţelor
subiecţilor.
important. Aceasta înseamnă folosirea unor formate de cursuri online
specifice acestui tip de educaţie si care să se adapteze cunoștinţelor
subiecţilor.
• necesită experienţă
în domeniul utilizării calculatoarelor – cursanţilor li se solicită
anumite cunoștinţe în domeniul IT. În cele mai multe cazuri instalarea unui sistem e-learning
presupune instalarea de aplicaţii sau medii adiţionale care presupun cunoștinţe
tehnice suplimentare. Pentru a minimiza acest dezavantaj, clientul poate folosi un
browser web. Există cazuri în care această abordare nu este posibilă. În acest caz este
necesară modularizarea aplicaţiei, realizarea unui kit de instalare si a unui ghid al
utilizatorului. În cazul în care sistemul prezintă o multitudine de funcţiuni care nu sunt
modularizate, utilizatorul are reţinere în utilizarea acestora si, în consecinţă, este
diminuată eficienţa sistemului în sine.
anumite cunoștinţe în domeniul IT. În cele mai multe cazuri instalarea unui sistem e-learning
presupune instalarea de aplicaţii sau medii adiţionale care presupun cunoștinţe
tehnice suplimentare. Pentru a minimiza acest dezavantaj, clientul poate folosi un
browser web. Există cazuri în care această abordare nu este posibilă. În acest caz este
necesară modularizarea aplicaţiei, realizarea unui kit de instalare si a unui ghid al
utilizatorului. În cazul în care sistemul prezintă o multitudine de funcţiuni care nu sunt
modularizate, utilizatorul are reţinere în utilizarea acestora si, în consecinţă, este
diminuată eficienţa sistemului în sine.
• costuri mari pentru
proiectare si întreţinere – acestea includ si cheltuieli cu tehnologia,
transmiterea informaţilor în reţea, întreţinerea echipamentului, producerea materialelor
necesare. Comparativ, însă, cu toate costurile pe care le implică procesul educaţional
clasic, acestea sunt net mai mici.
transmiterea informaţilor în reţea, întreţinerea echipamentului, producerea materialelor
necesare. Comparativ, însă, cu toate costurile pe care le implică procesul educaţional
clasic, acestea sunt net mai mici.
Printre
avantaje se numără cele legate de accesibilitate și flexibilitate, iar printre
dezavantaje putem spune că se necesită experienţă în domeniul utilizării
calculatoarelor și costuri mari pentru proiectare şi întreţinere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu